آخریـن خبـرها از زلـزله در آذربایـجان شـرقی ایـران 3
علمي ادبي هنری تفريحي .....Scientific, literary, artistic, recreational
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
نویسنده : محمود مرادپور


 آخریـن خبـرها از زلـزله در آذربایـجان شـرقی ایـران

300 کشته و 5000 مجروح در زلزله آذربایجان

تخریب 100 درصدی 6 روستا در زلزله !

ابراز نگرانی از ادامه حرکت گسل ها

کمبود نان در روستاهای ورزقان

ورزقان حتی یک بیمارستان هم ندارد !

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار، این مصیبت جانگداز را به ملت شریف ایران، خصوصا مردم آذربایجان و اهالی شریف روستاهای تابعه تسلیت گفته و برای بازماندگان این حادثه دلخراش طلب صبر از درگاه ایزد منان مسئلت می نماید.

عصر روز شنبه 21 مرداد 91 دو زمین‌لرزه بزرگ حوالی شهرهای اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی ایران را لرزاند. یکی از این زمین‌لرزه‌ها ساعت ۱۶ و ۵۳ دقیقه و دومی ساعت ۱۷ و ۴ دقیقه به وقت محلی رخ داده است. این زلزله که به بزرگی 6.2 در مقیاس ریشتر در شهرستانهای اهر، هریس و ورزقان و کلیبر اتفاق افتاده طبق تازه ترین آمار تعداد جان‌باختگان به 300 نفر رسیده و تعداد مجروحان این زلزله نیز بیش از 5000 نفر اعلام شده است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


این افراد کسانی هستند که توسط مراکز رسمی مورد درمان قرار گرفته اند و در واقع تعداد مجروحان بیش از این است. از این تعداد ، 700 تن از مجروحانی که اوضاع وخیم تری داشتند در 22 بیمارستان ارومیه، تبریز و اردبیل بستری شده اند و بقیه در مراکز درمانی مناطق حادثه دیده تحت درمان قرار گرفته اند. با توجه به اینکه تاکنون تعدادی از مجروحان در بیمارستان ها جان خود را از دست داده اند، این نگرانی وجود دارد که آمار کشته شدگان، باز هم افزایش یابد. کشته شدگان عمدتاً از شهرستان های اهر، ورزقان و هریس هستند. این درحالیست که آمار کشته شدگان و مجروحان زمین لرزه شمال غرب کشور همچنان رو به فزونی است.

مرکز لرزه‌نگاری کشور، وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، اعلام کرده که کانون این زمین‌لرزه‌ها در عمق ۱۰ کیلومتری زمین بوده است. مرکز زلزله‌شناسی آمریکا نیز دو زمین‌لرزه به بزرگی ۶.۳ و ۶.۲ در مقیاس ریشتر را در شمال غرب ایران ثبت کرده است. یک زلزله در ۴۸ کیلومتری شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی و زلزله دوم در ۲۰ کیلومتری شهر اهر رخ داده است. براساس گزارش‌ها تکان‌های این زمین‌لرزه‌ها در شهرهای ارومیه، مراغه، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شده است.

چندین زلزله که بزرگ ترین آنها شش و چهار دهم ریشتر بود، بعد از ظهر شنبه مناطق وسیعی را در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل لرزاند. هم اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت این استان ها از بیم ادامه زمین لرزه های زنجیره ای امروز در مناطق بیرون از شهر و پارک ها به سر می برند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در روستاهای اطراف ورزقان امدادرسانی صورت گرفته و چادرهای هلال احمر برافراشته شده اند و فرآیند اسکان هموطنانی که منازل مسکونی خود را از دست داده اند در حال انجام است. با این حال هموطنان آذری مان از نظر نان در مضیقه هستند.

با اینکه فرآیند اسکان در ورزقان صورت گرفته اما افراد محلی گزارش می دهند که با گذشت 24 ساعت از زلزله، در برخی از روستاهای بین ورزقان و اهر فرآیند امدادرسانی آغاز نشده است! این افراد می گویند که اکثر روستاها تخریب شده اند و با این حال نه چادری برای زلزله زدگان ارسال شده و نه کمکی برایشان فرستاده شده است.

گزارش خبرنگار عصرایران از روستاهای شهرستان های اهر و ورزقان که درصد تخریب و تعداد تلفات جانی در آنها زیاد بوده این است که در روستای زنج آباد 14 کشته، روستای شخملو 35 کشته، میرزا علی کندی 14 کشته و علی بیک دی 6 کشته ثبت شده است. لازم به ذکر است ورزقان شامل دو بخش و 160 روستاست که روستاهای ذکرشده از توابع ورزقان به شمار می روند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


مطابق برخی گزارش ها، مردم روستاهای اطراف تبریز که پس از وقوع زلزله با تخریب خانه هایشان مواجه شدند و به دلیل کم بودن مسافت به تبریز پناه برده اند، دیشب حاضر نشده اند به خانه های مردم تبریز بروند و شب را در آنجا سپری کنند. آنها در پارک ها و فضاهای سبز تبریز سرگردانند.

عملیات نجات همچنان ادامه دارد

جمعیت هلال احمر اعلام کرد که با برپایی 3 هزار چادر 16 هزار زلزله‌زده را اسکان موقت داده است. همچنین تاکنون صدها نفر، زنده از زیر آوارها بیرون آورده شده و نجات پیدا کرده اند. از آنجا که 24 ساعت نخست بعد از زلزله برای افراد زیر آوار مانده حیاتی است، برای تسریع در عملیات نجات، 15 تیم "سگ زنده یاب" به مناطق آسیب دیده اعزام شده اند.


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


مهمترین مشکلی که اکنون کار امداد و نجات مصدومان زلزله آذربایجان شرقی را با مشکل مواجه کرده است، تاریکی هواست و متأسفانه هنوز تعدادی از زلزله زدگان زیر آوار هستند اما به علت تاریکی هوا پیدا کردن آنها بسیار مشکل است. هلی کوپترهای امداد هم با تاریک شدن هوا، قادر به پرواز موثر نیستند.

ترافیك سنگین در محور اهر تبریز

براساس گزارش پلیس راه‌ کشور، در پی زلزله عصر روز شنبه استان آذربایجان شرقی در حال حاضر بار ترافیكی محور "اهر ـ تبریز" سنگین است. پلیس راه كشور از رانندگان خواست كه از مسیرهای جایگزین استفاده كنند و با ماموران راهنمایی و رانندگی همكاری لازم را داشته باشند. همچنین راه ارتباطی از تبریز به اهر (15 كیلومتری اهر) به علت تخریب قطع است كه آمبولانس‌ها مجبور شدند از مسیر مشكین‌شهر به ورزقان بروند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است

در همین حال معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور اعلام کرد: ما نگران وضیعت گسل‌ها هستیم چرا که این گسل‌ها در حال تعریض هستند. اکبرپور با تأکید براینکه آماده‌باش نسبی به استان‌های همجوار آذربایجان شرقی داده شده، گفت: استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


زمین لرزه عصر روز شنبه شهرستان های اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی تاكنون 36 پس لرزه داشته است که این امر نگرانی مستمر مردم را در پی داشته است. پیش بینی می شود پس لرزه ها 24 الی 48 ساعت ادامه یابد.

شماره حساب ۹۹۹۹۹ برای کمک نقدی زلزله زدگان

مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: نیازی به کمک غیر نقدی و وسایل اولیه برای زلزله زدگان نداریم و هموطنان می‌توانند کمکهای خود را به صورت نقدی انجام دهند. به گزارش مهر حسین درخشان اظهار داشت: هموطنان که مایل به کمک به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی هستند، می توانند کمک های نقدی خود را به حساب 99999 به نام جمعیت هلال احمر نزد بانک ملی ایران واریز کنند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


هلال‌احمر كمك‌های بین‌المللی را نپذیرفت

مدیر كل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران با اعلام آمادگی كشورهای دیگر برای ارسال كمك به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی گفت: هلال احمر نیازی به كمك‌های بین‌المللی ندارند.

پویا حاجیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینكه پس از وقوع زمین‌لرزه هلال احمر تركیه به عنوان اولین كشور ضمن ابراز همدردی، برای ارسال كمك‌های امدادی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی كرد، گفت: پس از آن نیز صلیب‌سرخ تایوان، صلیب‌سرخ سنگاپور، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ، دفتر یونیسف در تهران، دفتر پزشكان بدون مرز، صلیب‌سرخ آلمان، دفتر منطقه‌ای صلیب‌سرخ در نامه‌های جداگانه ضمن ابراز همدردی، آمادگی خود را برای ارسال كمك‌های امدادی به مناطق زلزله زده اعلام كردند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


وی با بیان اینكه تعدادی از سفارت‌خانه‌های كشورهای خارجی در ایران نیز ضمن ارسال نامه‌های جداگانه از آمادگی كشورشان برای ارسال كمك‌های بشردوستانه به مناطق زلزله‌زده خبر دادند گفت: با توجه به توانایی جمعیت هلال احمر در پوشش امدادی مناطق زلزله‌زده، نیازی به كمك‌های بین‌المللی نیست.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای وقوع زمین‌لرزه اخیر در ایران را تسلیت گفت

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه آورده است: مردم آمریکا عمیق‌ترین مراتب تاثر خود از کشته شدن افراد در زلزله غم‌انگیز شمال شرق ایران [در بیانیه کاخ سفید شمال غرب اشتباها شمال شرق ذکر شده است]، را برای مردم ایران می‌فرستند. وی ادامه داده است: ذهن ما پیش خانواده‌های کسانی است که جان خود را از دست داده‌اند و برای مجروحان بهبودی سریع آرزومندیم. ما برای ارائه کمک در این لحظات دشوار آماده‌ایم.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اعلام آمادگی سوئیس برای ارسال کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی

دولت سوئیس ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های قربانیان زلزله در استان آذربایجان شرقی، نسبت به ارسال کمک های انسان دوستانه در اولین فرصت اعلام آمادگی کرد.
معاون سفیر سوئیس در تهران شامگاه یکشنبه با حضور در وزارت امور خارجه ایران پیام کتبی در خصوص اعلام آمادگی جهت کمک به زلزله زدگان را تسلیم کرد.


ازدحام مردم برای اهدای خون به زلزله زدگان آذربایجان شرقی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


لطفا نظر بدهید. ممنون
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: .....اخبار روز , **** آذر بايجان تسليت , ,
برچسب‌ها: اخبار روز زلزله آذربايجان شرقي ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید .دادن نظر را فراموش نکنید. خوش ساعات لار